Az MCC eseménye, melyen ön is részt vesz, az új, sikeres média-platformok létrehozásáról szól. Mit gondol tehát, mi a trükkje az új, sikeres orgánumok megalapításának?
Minél többet gondolkodom ezen a kérdésen, annál inkább azt hiszem, hogy a válasz nehéz és összetett. A médiapiac mindig is nehéz volt, a verseny itt szoros.
A politika, az üzlet és az idegen érdekek is szerepet játszanak a sajtóban.
Akik birtokolják a médiát, próbálják megvédeni annak az adott szerkezetét. A lengyel médiapiac szerkezete pedig a kilencvenes években alakult ki, és máig domináns. A legnagyobb tévék, rádiók és weboldalak ezen alapvető formára épülnek. A demokráciába való átmenet éveinek öröksége máig erős. Ugyan vannak új platformok, de azon nem dominálnak, pusztán pluralizmust teremtettek. Mindenesetre új ötletekre van szükség, innovatív hozzáállásra, és keményebben kell dolgozni, mint azok, akik már befutottak. Tehetséges emberekre és új ötletekre van szükség.
A rendszerváltás környékén sikerül kiebrudalni a kommunistákat a hatalomból, vagy a helyükön maradtak a régi főszerkesztők, kiadók?
Sok új ember jött be, új lapok alapultak, de a posztkommunisták továbbra is beleszóltak, alkukat kötöttek az emberek háta mögött. Talán önöknél nagyobb volt a befolyásuk, nem tudom. Nálunk főleg 2015 után tudtak az emberek nagy változást elérni. De a posztkommunista erők máig meghatározók.
Magyarországon a kritikus hangok szerint többségbe került a kormánypárti sajtó, míg a kormánypárti hangok szerint egyszerűen egyenlő erőviszonyok jöttek létre.
Lengyelországban a média 60-70%-a máig kormányellenes. A kormánypárti oldal fő ereje a közmédia, ami sok pénzt kapott, rendesen befektettek belé, most pedig erősek.
De a lényeg, hogy végre van választék.
Az emberek dönthetnek, hogy mit akarnak nézni, olvasni. A társadalomban kialakult a pluralizmus: nem az intézményekben, de a társadalom teljes spektrumán. Sok rádió és hetilap van, a mi lapunk is ezt erősíti. De a szerkezet alapvetően nem változott, hiszen nem lehet a médiát elválasztani az ütleti, gazdasági kontextustól. Ezért is nehéz nem-baloldali sajtót csinálni.
A közösségi média szerepe egyre nagyobb, de most már nem csak a jobboldal, a baloldal is panaszkodik a tiltások miatt. A Mandinernek is nekiment már a Facebook.